קשיים חברתיים אצל ילדים
קשיים חברתיים אצל ילדים יכולים להתבטא לאורך כל חיי הילדות, החל משלבים ראשוניים בגן, ולעתים להתפתח בשלב מסוים מאוחר יותר בחייו של הילד. ילד אשר לא גילה כל בעיה לשחק עם ילדים אחרים, פתאום מרגיש מבודד ולא מצליח להתחבר עם הילדים בגן או בבית הספר. לאחר שלב הפעוטות, קשרים חברתיים משתנים מהר מאד והדינאמיקה החברתית הופכת מורכבת יותר ויותר. כך, יתכן כי ילדים אשר הסתדרו חברתית עד גיל מסוים, יכולים למצוא את עצמם חווים קושי חברתי משמעותי החל מגילאי הגן המאוחרים ואף בבית הספר. .
גורמים וביטויים
ישנם גורמים שונים אשר יכולים ליצור קשיים חברתיים אצל ילדים - לעתים הקשיים נוצרים עקב שינוי מקום מגורים וקושי להסתגל לסביבה החדשה, לעתים הקושי נובע מדפוסי תקשורת לקויים, ממצבים רגשיים שונים כגון בעיה בערך העצמי או ביישנות קיצונית וכן הלאה.
ילדים אשר חווים קשיים חברתיים יתקשו להסתדר עם ילדים אחרים, להכיר חברים חדשים ולשמור על החברים הקיימים, כמו גם להתחבר עם קבוצות של ילדים. ניתן יהיה לראות כי הם מתקשים לשחק בתורות ונוטים להתפרץ לדברים של ילדים אחרים. קשר עין הוא פעולה אינטואיטיבית אשר רובנו איננו מקצים לה מחשבה, במהלך שיחה אנחנו מישירים מבט ומסיטים אותו לסירוגין באופן אשר מאפשר לצד השני לחוש שאנחנו מקשיבים לו, מבלי להטריד במבט מתמשך מדי. ילדים בעלי קשיים חברתיים נוטים שלא ליצור קשר עין, כך שקשה להבין האם הם מקשיבים כשמדברים אליהם. ילדים עם קשיים חברתיים הרבה פעמים לא מצליחים להבין מה אנשים אחרים חושבים או מרגישים, הם אינם מצליחים לראות את הסיטואציה מנקודת מבטו של הזולת ולכן נדמה שהם אנוכיים או חסרי אכפתיות.
שיטות טיפול בבעיה
חשוב לזכור כי ישנם ילדים ביישניים או סגורים יותר, או כאלו המעדיפים מיעוט של חברים קרובים על פני מעגל חברתי רחב ומורכב. כמו כן, ילדים מסוימים מעדיפים השתייכות שקטה יותר לקבוצה, ללא שאיפה להיות במרכזה. אמת המידה לטיפול במה שעשוי להיראות לכם כ"קשיים חברתיים" הינה רמת המצוקה של הילד על פי דיווח ישיר או סימנים אחרים המעידים על מצוקה כמו הופעה של הרטבה בלילה, התפתחות של חרדות, עצבנות בלתי רגילה, מצבי רוח קיצוניים וכיוצא באלה.
קשיים חברתיים משמעותיים אשר מייצרים מצוקה אמתית צריכים להיות מטופלים, וברוב המקרים לא יחלפו מעצמם. ילדים אשר מתקשים ללמוד מיומנויות חברתיות לא יצליחו להשלים את הפער בתוך חברת בני גילם הרגילה אשר זזה מהר מדי עבור ילד אשר לא מבין את הדינמיקה מלכתחילה. כמו כן, יש חשיבות לטיפול מוקדם בקשיים במיומנויות חברתיות מאחר וככל שעובר הזמן המצב עלול להחמיר.
במידה והגעתם למסקנה שיש צורך בהתערבות מקצועית, עומדות לרשותכם קבוצות ללימוד מיומנויות חברתיות המתבססות על עקרונות הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי. ההנחה של קבוצות אלו הינה כי ילדים ובני נוער אשר סובלים מבעיות חברתיות מפתחים, במקביל לקשיים ההתנהגותיים, גם מחשבות ואמונות אשר משמרות ואף מחמירות את המצב. לפיכך, בטיפול בקשיים חברתיים יש להתייחס גם להערכה עצמית שלילית, פרשנות מעוותת של מאורעות חברתיים כמו גם אמונות וניבויים עתידיים בעייתיים. כמו כן, גם טיפול פרטני המתמקד ברבדים אלו של הקושי עשוי להיות מועיל עבור מי שמעדיף מסגרת טיפולית שתהיה יותר מותאמת אישית ואינטימית יותר עבור הילד.