המרכז לטיפול

בהפרעות חרדה ולחץ

054-499-9044

Gadot image

חרדת בחינות

בחברה המודרנית וההישגית בה אנו חיים הצלחה בבחינות והישגים לימודיים לאורך החיים הפכו למרכזיים ומשמעותיים ביותר. רמה מסוימת של לחץ בשעת מבחן היא טבעית ואף תורמת לביצועים, אך כאשר רמת הלחץ פוגעת ביכולת לתפקד בעת המבחן או בתהליך הלמידה אליו, ייתכן ומדובר בחרדת בחינות.

מהי חרדת בחינות?

חרדת בחינות היא תופעה נפוצה יחסית בקרב תלמידים וסטודנטים וכוללת ביטויים שונים של חרדה לקראת לימוד לבחינה או במהלך ביצועה.חרדה זו יכולה להתבטא במרכיבים רגשיים (פחד, מועקה ודאגה לקראת בחינה או במהכה), מרכיבים פיזיולוגיים (הזעה, רעד, דפיקות לב, שלשולים או עצירות, כאבי בטן, קושי להתרכז וכדומה), מרכיבים התנהגותיים (המנעות מלגשת לבחינות מסוימות, דחיינות, קושי להתמיד בלמידה כדומה), וכן מרכיבים קוגניטיביים המתבטאים בקושי להתרכז, הופעת שכחה המכונה "בלק אאוט" ועיוותים בתפיסה וחשיבה שלילית וקטסטרופלית המביאה לירידה בביטחון ובאמונה ביכולת להצליח בבחינה.

הגורמים לחרדת בחינות

הגורמים לחרדת הבחינות משתנים מאדם לאדם ועשויים להיות מושפעים מהאינטראקציה בין גורמים חיצוניים-סביבתיים לגורמים אישיותיים.

גורמים אישיותיים עשויים להיות נטייה לפרפקציוניזם, פחד מכישלון עקב דימוי עצמי נמוך וחוסר ביטחון או חשש מהצלחה מסיבות שונות. כמו כן, גורמים נוספים היכולים לתרום להופעת חרדה בחינות כוללים כישורי למידה לקויים, חוויות למידה ובחינה טראומטיות מהעבר, לחץ רב שמופעל על ידי הסביבה ועוד.

חרדת הבחינות נוצרת כאשר גורמים אלו ואחרים מביאים לכך שמצב הבחינה נתפס כמאיים והאדם מאמין כי אין ביכולתו להתמודד עם מצב זה. כך, נוצרות אמונות ותפיסות מעוותות ומוגזמות של האדם ביחס לבחינה והיכולת להתמודד עמה, ומופיעים סימפטומים פיסיולוגיים, רגשיים והתנהגותיים. בהתאם, נוצר "מעגל חרדה" בו התפיסות והאמונות מגבירות את רמת החרדה, יכולת התפקוד בבחינה נפגעת, וזו מביאה לחיזוק האמונות העצמיות השליליות ושוב להגברת החרדה. עצמו.

טיפול בחרדת בחינות

חרדת הבחינות עשויה להביא למצוקה רבה, פגיעה בערך העצמי ופגיעה בהישגים הלימודיים, אך הטיפול בה יעיל מאוד במרבית המקרים. הטיפול הוא ממוקד וכולל התערבות במגוון מרכיבי ההפרעה:

זיהוי ושינוי דפוסים ותבניות המייצרים חרדה

כאמור, לרכיב הקוגניטיבי ולאופן בו נתפסות הבחינות והיכולת להתמודד עמן יש משקל משמעותי ביצירת החרדה. במסגרת הטיפול ניתן לזהות דפוסים אלו ולפעול להמרתם בדפוסי חשיבה יעילים יותר, תוך דגש על יצירת דיאלוג פנימי המכוון לשינוי אמונות לא רציונליות ובלתי אדפטיביות.

רכישת מיומנויות למידה

פעמים רבות החרדה נובעת מהיעדר מיומנויות למידה ואסטרטגיות ללמידה יעילה. גורמים אלו מביאים לחוסר מוכנות לבחינה. הטיפול מסייע ברכישת הרגלי למידה שיאפשרו התארגנות טובה יותר ומוכנות גבוהה יותר לקראת הבחינה. בנוסף, נלמדות טכניקות מגוונות להתמודדות בזמן הבחינה עצמה, יציאה ממצבי חרדה, בלק אאוט, אסטרטגיות פתרון בעיות בבחינה וכדומה.

טכניקות הרגעה עצמית 

במסגרת הטיפול נלמדות ומותאמות באופן אישי טכניקות שונות אשר מאפשרות התמודדות עם החרדה כשזו מתעוררת. בסגרת טכניקות אלו נלמדות טכניקות הרפיה ונעשה לעיתים שימוש בדמיון מודרך וביו-פידבק.